[SHARE] Apakah Perbezaan Teknikal Dalaman Bagaimana iOS dan Android Bekerja





Assalamualaikum kepada para pembaca blog saya,

Sejak kebelakangan ini saya melihat fenomena iFag dan Android Fag masing-masing menyampaikan pendapat dan kelebihan OS yang mereka gunakan pada peranti telefon pintar. Cerita ini tidak akan pernah berakhir kerana setiap OS dicipta ada kelebihan dan kekurangan.

Kali ini saya ingin berkongsi pendapat bagaimana iOS dan Android bekerja secara teknikal dalaman.

iOS direka dari bawah ke atas untuk menjadi mudah bagi digunakan untuk pembangun. API yang sangat kuat yang dibangunkan oleh Apple untuk memudahkan tugas dan memanfaatkan kuasa perkakasan yang sangat khusus untuk memastikan kemudahan maksimum penggunaan dan prestasi tinggi.  

Ubahsuaian adalah terhad untuk memastikan garis panduan tertentu sentiasa bertemu untuk menyimpan status quo. Merekacipta untuk perkakasan bukan-Apple adalah amat sukar jika tidak mustahil. Merekabentuk peranti perkakasan untuk iOS adalah sukar kerana mereka mesti memenuhi piawaian yang ketat.

Android direka dari bawah ke atas bagi menjadi mudah untuk dilaksanakan pengeluar perkakasan. Ia adalah sangat fleksibel dengan pelbagai jenis komponen perkakasan dan membolehkan ia berjalan pada beribu-ribu peralatan yang sangat berbeza. Ia memberikan rangka kerja asas dan kemudian meminta pengeluar perkakasan dan pemaju untuk membentuk kepada keperluan mereka. 

Ini menawarkan fleksibiliti yang besar tetapi tidak mempunyai banyak alat yang hebat seperti akses kepada memanfaatkan GPU untuk pengekodan (encoding) video, iOS kepada komunikasi Bluetooh Android tidak dicipta memenuhi kehendak perkakasan pengeluar dan tidak mencipta API untuk menyokong mereka. Ini menjadikan kehidupan lebih sukar bagi pembangun.

Sekian itu sahaja perkongsian ringkas dari saya supaya anda kenal secara teknikal dalaman antara iOS dan Android bekerja.

Kredit : Bubblews
Pecah Kaca Pecah Gelas.. Haa Dah Baca Boleh La Balas...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Member of The Internet Defense League

Kenali Penulis

Muhd Izzul