[REVIU] SaveFrom.net Pembantu Muat Turun Media di Internet [REPOST]


Assalamualaikum dan salam sejahtera.



Hai lama sudah saya tidak datang ke sini untuk membuat artikel jenis review... Maklumla bulan puasa nie mood nak tulis artikel tu berkurangan tapi idea-idea datang melimpah ruah. Cuma nak dengan tak nak je.. Jadi hari nie saya tengok hari pun mendung dan sejuk angin bertiup sepoi-sepoi bahasa Sepanyol... Telah membangkitkan semangat ku untuk membuat artikel.

Ok kali ini artikel berkenaan sebuah Addon atau Extension pada browser yang dapat membantu anda mendownload file-file jenis media di internet. Kebiasaanya kepada para pengguna Windows mereka lebih cenderung untuk menggunakan Internet Download Manager dan bagi pengguna Linux mereka lebih meminati Youtube downloader, FlashGot dan ClipGrab.

Apa yang saya dapat tekan kan di sini pada konsep asalnya memang nampak sama, tetapi ada perbezaan yang saya akan tunjuk kepada anda.

1) Ianya bukan lah sebuah software untuk di install ke dalam PC malahan ianya hanya sebuah software yang hanya bersaiz kecil dan diletakkan kepada browser anda. Jadi kepada yang dah ada IDM dan sebagainya tu. Masih boleh menggunakan Addon atau extension ini.

2) Antara browser yang dapat menggunakan extension ini adalah :-
3) Extension ini mampu menyokong beberapa file hosting, media hosting dan laman web di luar sana. Antaranya :-
4) Apabila anda install sahaja extension ini kepada browser. Secara automatik anda akan dapat lihat beberapa perubahan pada browser anda jika anda melawat laman web seperti youtube, vimeo.com, dailymotion.com dan pelbagai Media Hosting yang lain. Perubahannya adalah akan wujud satu button DOWNLOAD di dalam browser tersebut. Mari kita lihat beberapa contoh di bawah :-



5) Ini adalah FEATURES yang paling saya suka apabila saya install extension ini. Ianya adalah fungsi menyediakan download link kepada playlist yang ada di dalam Youtube. Kita telah sedia maklum Youtube ada menawarkan sistem playlist kepada para uploader video terutamanya muzik video.

Caranya mudah anda hanya perlu buka mana-mana playlist yang ada di dalam Youtube dan mungkin boleh digunakan pada laman web media hosting yang lain. Anda boleh mencubanya.

Contoh Playlist - Koleksi Lagu Raya

Jika anda perhatikan ada banyak video di dalam playlist tersebut. Tetapi bagaiman anda ingin mendapatkan link tersebut tanpa memainkan video tersebut? Kerana apabila kita pakai IDM kita perlu memilih salah satu video dan memainkan video tersebut barulah kita dapat mendownload video tersebut.

Anda hanya perlu view kan addon bar jika anda pengguna Firefox. Kemudian lihat di bawah browser bahagian kanan ada simbol seperti logo SaveFrom tu.



Tekan button itu then anda akan dapat lihat satu site yang baru seperti di bawah. Anda juga dapat memilih jenis kualiti video dan terus mendownload tanpa perlu memainkan video tersebut. Boleh lihat contoh di bawah.


6) Seterusnya ada beberapa cara lain anda boleh praktikkan :-
  • Cara Pertama
    Masukkan URL dan tekan Enter selepas itu click pada butang "Download" yang berada pada paparan player video tersebut. Seperti paparan di perkara No 4.
  • Cara Kedua
    Tambah "savefrom.net/" or "sfrom.net/" sebelu URL
    Contoh: sfrom.net/http://youtube.com/watch?v=u7deClndzQw SaveFrom.net
    and press Enter.
  • Cara Ketiga
    Tambahkan keyword "ss" atau "s" pada depan domain. Contoh >>: ssyoutube.com, srapidshare.com.
  • Cara Keempat (Cara yang saya tunjukkan di atas)
    Use our browser addon to download in 1 click.
Akhir kata dari saya selamat mencuba dan mencari lagi features yang menarik dan boleh dikongsikan bersama rakan-rakan di sini.

Silalah download playlist lagu raya yang saya dapat dari youtube ini:-

Koleksi Lagu Raya Koleksi Lagu Raya Part 2
Credit Playlist by .: lan5491lan channel :. 


 Artikel ini telah disalin semula dari OMG! Hackers? HakCipta @ Angelezo
Pecah Kaca Pecah Gelas.. Haa Dah Baca Boleh La Balas...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Member of The Internet Defense League

Kenali Penulis

Muhd Izzul