[SHARE] Tips Memilih Graphic Card


Assalamualaikum warga pembaca semua,

Nampak tak gambar apa kat atas tu? Haaa itulah Graphic Card (GC) yang saya mampu untuk capai suatu hari nanti dengan keperluan saya sahaja. Tapi tak ada modal nak beli jadikan angan-angan dulu.

Ok back to topic. Saya nak tanya anda..mula-mula sekali anda nak beli graphic card apa yang anda akan tengok dulu? Rata-rata yang saya lihat kebanyakkan user lebih melihat pada berapa banyak memori dia iatu sama ada 256 mb, 512 mb, 1 GB, dan 2 GB. Seterusnya mereka akan melihat pada jenis Memory Bus seperti DDR2, DDR3, GDDR4 and GDDR5.

Sebenarnya bagi saya bukan tidak mempengaruhi perfomance tapi jika kita lihat pada 2 benda itu sahaja ianya hanya memberikan perubahan perfomance yang amat sedikit sahaja kepada keperluan sebenar anda.

Sebelum memilih graphic card apa yang anda perlu buat adalah? ASK YOURSELF.

Apa keperluan saya untuk memiliki graphic card. Ramai yang saya lihat mereka memilih graphic card tambahan adalah dengan berfikiran beli yang sesuai untuk gaming maka nanti boleh digunakan untuk multimedia seperti rendering, 3D aplikasi dan lain-lain.

Itu semua adalah cara pemilihan yang kurang bijak. Ok mari kita lihat jenis-jenis spesifikasi graphic card yang sesuai kepada user yang tertentu.

Apakah graphic card yang sesuai dengan saya?

Pertama sekali ianya bergantung kepada bajet dan keperluan.

Email dan Melayari Laman Web

Untuk pengguna jenis ini kebiasaanya mereka tidak memerlukan graphic card yang tinggi spesifikasinya. Mereka hanya perlukan graphic yang telah sedia ada bersama-sama cpu mereka yang kita panggil Integrated Chipset.

Gamers Sederhana

Kebiasaanya mereka ini adalah jarang bermain games dan hanya bermain games yang cukup sekadar untuk dapat bermain game tersebut. GC yang mereka perlukan adalah jenis GC yang Mid-Range.

Gamers Tegar

Ok untuk pengguna jenis rata-ratanya kita boleh lihat mereka ini akan memlih GC yang High-End kerana mereka kalau boleh tidak mahu ketinggalan teknologi yang terbaru agar mereka sentiasa kehadapan bersama-sama games yang mereka main kan dari masa ke semasa.

3D Animasi, Modeling dan Video Produksi 

Kebanyakkan software application yang berada di dalam bidang ini memerlukan GC yang sangat tinggi namun penekanannya adalah berbeza. Kualiti imej dan ketetapan adalah jauh lebih penting berbanding kelajuan data mentah. Mereka ini selalunya akan menggunakan Mid-Range bagi amatur dan Workstation Class Card untuk yang betul-betul serious.

Media Center

Untuk jenis user seperti ini mereka memerlukan GC yang mempunyai output DVI atau HDMI untuk kejelasan High Defination. Tapi untuk basic bagi mereka adalah cukup hanya memadai satu gc Entry-Level dengan Kad Tuner. Mereka ini ingin melakukan dari komputer monitor biasa sehingga boleh mendapatkan isyarat tv dan pancarkan kepada tv yang lebih high resolution.

Dari segi support software perlaksanaan dan kenapa anda perlu tahu?

Ok buat masa ini ada 2 benda yang kita kena fokus kepada API (Application Programming Interface). Apa benda API ni? Ianya lebih tertumpu pada DirectX dan OpenGL. Kebanyakkan user mereka lebih mengenali DirectX kerana ianya dari Microsoft manakala OpenGL kebanyakkanya adalah Open Source dan dibangunkan oleh Khronos Group.

Untuk pengetahuan anda di zaman ini DirectX yang paling terbaru adalah DirectX v11 (Direct3D 11) dan bagi v10, v9 masih digunakan dalam sesetengah permainan manakala v8 dan v7 adalah sangat lama dan tidak releven. Biasanya lebih baru maka lebih baik visualnya dan dalam beberapa kes dari segi perfomance iainya ada berhubung kait dengan OpenGL.

OpenGL versi terbaru adalah versi 4.2. Namun tidak banyak permainan yang menggunakan versi 4.x manakala versi 3.1 adalah yang masih popular dan versi 2.1 dan 1.5 adalah tidak relevan lagi dan ianya dianggap lama..

Jadi anda perlu membeli graphic card yang serasi dengan permainan yang akan datang yang menggunakan DirectX 11. Kebiasaanya GC yang hadir dengan DirectX 11 mampu menyokong OpenGL V4.2 dan seperti DirectX 10 akan menyokong GL3 dan sebagainya.

Adakah anda tahu setiap perkataan yang digunakan di dalam spesifikasi graphic card?

Ok mula-mula sekali saya akan tunjukkan satu contoh specification.


Ramai orang lebih tertumpu pada kawasan Memory dan Bus Type. Kenapa mereka tidak tengok yang lain? Kerana mereka tidak faham keywords dia. Jadi di sini saya akan bantu anda mengenali serba sedikit keywords yang ada dalam spec di atas.

Saya akan bahagikan kepada 2 iaitu yang penting dan yang cukup sekadar tahu.

Penting

Fab - Lebih dikenali sebagai fabrication process. Ianya size yang kecil sedikit dari transistor dan diukur dengan (nm). Cara untuk lihat dia semakin kecil nombor semakin kurang panas GPU semasa sedang bekerja.

Bus Interface - Ini adalah satu kaedah pengankutan yang digunakan untuk menghantar dan menerima data daripada GC. GC yang terkini akan menggunakan PCI-E dan yang terdahulu akan diikuti dengan AGP dan PCI. PCI adalah yang paling perlahan.

Memory - Ianya ibarat seperti tempat penyimpanan data di dalam GC. 1 GB boleh dikatakan pada tahap Mid-Range dan 2 GB pada tahap High-End. Perkara ini langsung tidak meningkatkan perfomance sesuatu GC. Sebab apa? Ianya hanya digunakan untuk simpan data sementara sahaja, tidak lebih dari itu.

Clock Rate - Ini adalah nombor setiap pusingan yang dilakukan oleh GPU bagi setiap saat. Secara basicnya semakin banyak pusing yang boleh dilakukan maka semakin bagus. Tetapi lebih banyak pusingan juga tak bermakna ianya bagus, kerana terdapat faktor-faktor lain.

Config Core - Ini adalah antara bahagian penting yang perlu dilihat apabila memilih GC. Ini adalah konfigurasi kepada GPU. Ianya ada 3 iaitu Unified Shader Unit, Texture Mapping Unit da Render Output Unit.

Unified Shader Unit - Sebuah unit yang memproses basic 3D Scene, lebih banyak adalah lebih bagus kepada GPU yang sama generasi. Tetapi ini adalah perkara yang tidak boleh dibandingkan dengan GPU lain kerana atas faktor perbezaan architecture.

Texture Mapping Unit - Ianya berfungi di dalam GPU untuk memproses texture. Semakin banyak maka semakin bagus.

Render Output Unit - Ini adalah suatu proses penghabisan apabila kita telah selesai melakukan tugas-tugas 3D Scene maka proses rendering akan mula berjalan. Ianya juga untuk menukar 3D Scenes kepada 2D Signals untuk dihantar kepada screen. Semakin banyak maka semakin pantas.

Memory Bandwidth - Ini adalah bandwith kepada Memory Bus. Semakin besar ia semakin laju ia menghantar dan membaca data ke video RAM.

Memory Bus - Jenis-jenis card Bus mempunyai DDR2, DDR3, GDDR4 dan GDDR5. GDDR5 adalah yang terpantas. Tetapi jangan ambil bus card yang slow iaitu bawah dari DDR3.

Memory Bus Width - Ini adalah antara yang terpenting anda kena lihat kerana semakin besar ia semakin bagus perfomance GC tersebut. Contohnya 64-bit, 128-bit, 192-bit, 256-bit, dan 384-bit.

TDP - Kuasa yang diperlukan oleh GC tersebut sehingga mencapai tahap maksimum barulah semua nya berfungsi dengan baik. TDP yang rendah membuatkan penjimatan kuasa tetapi perfomance juga adalah di tahap yang rendah.

Cukup Sekadar Tahu

GPU - Graphic Processing Unit ianya satu nama yang telah diberi daripada Nvidia kepada Graphic Processor pada lewat tahun 1999. Ianya telah diguna pakai dan menjadi popular kepada semua jenis graphic card sekarang ini.

Transistor - Ianya satu komponen yang kecil dan ibarat seperti pintu masuk yang mengawal aliran elektrik sampai kepada GPU. Semakin banyak ia masuk semakin hebat la ia.


RAMDAC - Menukar Isyarat Digital kepada Isyarat Analog untuk dipaparkan kepada skrin.

Fillrate - Ini adalah Pixel Fillrate dan Texture Fillrate. Ianya adala sejumlah pixel dan texture yang dapat dikeluarkan oleh GC dalam satu saat. Semakin tinggi ia, semakin bagus.


GFLOPS - Card boleh beroperasi dalam satu saat. Kiraan dalam G (1G = 1,000,000,000). Semakin tinggi ia semakin bagus.

Jadi anda dah lihat kan beberapa keyword yang patut anda tahu bila mencari GC. Jadi dari segi brand ramai yang tertanya-tanya. AMD atau Nvidia yang bagus yer?

Bagi saya untuk kita compare kan kedua-duanya adalah sangat-sangat susah untuk mencari pemenang kerana masing-masing ada pros and cons.


AMD Pros:
  • Better Overclocking Potential than Nvidia's current offerings.
  • Better GPU Compute performance (not too relevant for games right now)
  • Higher memory bandwidth
  • More Video RAM (generally not relevant unless running games across multiple monitors)

AMD Cons:
  • Higher power consumption
  • Tends to have fewer games that heavily favour them. Skyrim does favour AMD though for this generation.

Nvidia Pros:
  • Lower power consumption
  • GPU Accelerated PhysX (for the few games that support it, only game on your list that supports it is Borderlands 2)
  • Some games such as Battlefield 3 favour Nvidia cards heavily.
  • Adaptive Vsync (basically turns Vsync off if you go below 60FPS to smooth out the experience better, you'll still get tearing with it turned on, just less of it because your framerate won't exceed 60FPS in less GPU taxing areas)

Nvidia Cons:
  • Less overclocking potential due to locked voltage control.
  • Less memory bandwidth (more of a problem for the 660Ti and below, the 670 actually does have adequate memory bandwidth for 1080p gaming)
  • Usually less Video RAM (once again not relevant right now unless doing multi-monitor gaming.
  • Very weak GPU computing capabilities compared to AMD's current offerings. 


So kalau tanya saya soalan macam tu, Ini adalah pandangan saya jika anda mempunyai bajet yang tinggi dan ingin memastikan GC anda terbaik dan High End, saya mencadangkan Nvidia untuk anda. Jika anda mempunyai bajet rendah tetapi ingin menpunyai sebuah spec yang High End saya suggest anda AMD.

Anda boleh tonton video yang telah disediakan untuk anda lihat pandangan orang lain. Setiap orang berbeza pandangan. Yang penting anda haruslah berlapang dada dengan pandangan masing-masing.



Setelah anda membaca dan cuba faham perkara di atas. Saya yakin pasti anda tertanya-tanya.

Apakah Model yang dikatakan Integrated Chipset, Low Level Cards, Entry Level Cards, Mid-Range Cards dan High-End Cards.

Kita tunggu pada artikel yang akan datang.

Selamat membaca dan memahami. Semoga anda tidak tertipu dengan teknik marketing penjualan GC. Jadilah pengguna bijak dan celik IT. . . 

Sekian terima kasih.

*Segala kesalahan fakta atau ejaan harap diperbetulkan dan cadangan yang ingin dilontarkan, boleh letak di ruangan komen yang disediakan. Terima kasih.
Pecah Kaca Pecah Gelas.. Haa Dah Baca Boleh La Balas...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Member of The Internet Defense League

Kenali Penulis

Muhd Izzul